Najnowszy Nawigator już jest
Te informacje warto udostępnić pacjentom. Ale także personelowi przychodni. Zwięźle zebrany “Nawigator Pacjenta” doczekał się aktualizacji przez Biuro Rzecznika Praw Pacjenta i zaproszonych specjalistów, w tym z POZ.
Nawigator Pacjenta to poradnik w formie pytań i odpowiedzi, które ma służyć pacjentom w uporządkowaniu informacji jak funkcjonować w systemie ochrony zdrowia i gdzie oraz w jakich sytuacjach szukać pomocy.
Poradnik powstał dzięki współpracy Rzecznika Praw Pacjenta oraz Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej i wielu praktykujących lekarzy rodzinnych, którzy na co dzień spotykają się z problemami swoich Pacjentów.
Czy także dla personelu placówki?
“Nawigator” stanowi cenne źródło wiedzy dla pracowników POZ, np. rejestracji. Można się na niego powołać w sytuacjach wątpliwych, w kontakcie z pacjentem. Jest sygnowany logo Rzecznika Praw Pacjenta, co może ułatwić przekonanie chorego do zawartych w nim treści.
W poradniku szczegółowo omówiono wiele zagadnień, z którymi pacjenci mierzą się na co dzień, korzystając ze świadczeń opieki zdrowotnej. Wiele z tych tematów może być wiedzą przydatną w kontaktach z pacjentem przez personel POZ, np.:
- System ochrony zdrowia w Polsce
- Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)
- Opieka koordynowana
- Pomoc poza POZ
- Leczenie szpitalne
- Dziecko u lekarza
- Badania profilaktyczne
- Niepokojące objawy mogące świadczyć o chorobie nowotworowej
- Zasady refundacji leków i wyrobów medycznych
- Zwolnienia lekarskie i zaświadczenia.
Materiał do przychodnianej poczekalni
Warto umieścić całość materiału, link (w formie QR kodu) czy wydrukowane fragmenty w poczekalni. Zwłaszcza polecam te dotyczące organizacji przyjęć w przychodni, czy teleporad.
W jednym z fragmentów “Nawigatora” czytamy:
Wizyty domowe – o czym należy pamiętać? Wizyty domowe w POZ mają charakter planowy i odbywają się zgodnie z harmo- nogramem ustalonym przez przychodnię. Na ogół nie ma możliwości, aby wizyta domowa odbyła się w tym samym dniu, w którym dokonano zgłoszenia.
Takie fragmenty warto zamieścić, przekazać tę informację personelowi i pacjentom. Na samym “Nawigatorze” można oprzeć szkolenia wewnętrzne w przychodni.