NowośćOferta na wsparcie realizacji programu ChUKSprawdź, jak możemy Ci pomóc!
17/04/2024
Newsy Porady praktyczne

Najnowszy Nawigator już jest

  • 19 października 2023
  • czas czytania 2 min
Najnowszy Nawigator już jest

Aby zobaczyć pełną treść tego postu, proszę zaloguj się.

Logowanie i rejestracja są bezpłatne.

Jeśli nie masz jeszcze konta, możesz się zarejestrować tutaj.

Te informacje warto udostępnić pacjentom. Ale także personelowi przychodni. Zwięźle zebrany “Nawigator Pacjenta” doczekał się aktualizacji przez Biuro Rzecznika Praw Pacjenta i zaproszonych specjalistów, w tym z POZ.

Nawigator Pacjenta to poradnik w formie pytań i odpowiedzi, które ma służyć pacjentom w uporządkowaniu informacji jak funkcjonować w systemie ochrony zdrowia i gdzie oraz w jakich sytuacjach szukać pomocy.

Poradnik powstał dzięki współpracy Rzecznika Praw Pacjenta oraz Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej i wielu praktykujących lekarzy rodzinnych, którzy na co dzień spotykają się z problemami swoich Pacjentów.

Czy także dla personelu placówki?

“Nawigator” stanowi cenne źródło wiedzy dla pracowników POZ, np. rejestracji. Można się na niego powołać w sytuacjach wątpliwych, w kontakcie z pacjentem. Jest sygnowany logo Rzecznika Praw Pacjenta, co może ułatwić przekonanie chorego do zawartych w nim treści.

W poradniku szczegółowo omówiono wiele zagadnień, z którymi pacjenci mierzą się na co dzień, korzystając ze świadczeń opieki zdrowotnej. Wiele z tych tematów może być wiedzą przydatną w kontaktach z pacjentem przez personel POZ, np.: 

  • System ochrony zdrowia w Polsce
  • Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)
  • Opieka koordynowana
  • Pomoc poza POZ
  • Leczenie szpitalne
  • Dziecko u lekarza
  • Badania profilaktyczne
  • Niepokojące objawy mogące świadczyć o chorobie nowotworowej
  • Zasady refundacji leków i wyrobów medycznych
  • Zwolnienia lekarskie i zaświadczenia.

Materiał do przychodnianej poczekalni

Warto umieścić całość materiału, link (w formie QR kodu) czy wydrukowane fragmenty w poczekalni. Zwłaszcza polecam te dotyczące organizacji przyjęć w przychodni, czy teleporad.

W jednym z fragmentów “Nawigatora” czytamy:

Wizyty domowe – o czym należy pamiętać? Wizyty domowe w POZ mają charakter planowy i odbywają się zgodnie z harmo- nogramem ustalonym przez przychodnię. Na ogół nie ma możliwości, aby wizyta domowa odbyła się w tym samym dniu, w którym dokonano zgłoszenia.

Takie fragmenty warto zamieścić, przekazać tę informację personelowi i pacjentom. Na samym “Nawigatorze” można oprzeć szkolenia wewnętrzne w przychodni.

O autorze

Redaktor naczelny

Aleksander Biesiada, lekarz specjalista medycyny rodzinnej, absolwent Collegium Medicum Uniwersytety Jagiellońskiego, Pełnomocnik Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej ds. Innowacji i Rozwoju, członek Zespołu ds. wdrożenia opieki koordynowanej Ministra Zdrowia, prezes Wydawnictwa Interaktywnego Medutools - firmy z pogranicza nowych technologii informatycznych, edukacji i medycyny. Przewodniczący sekcji opieki wspierającej i leczenia bólu Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej. Autor publikacji naukowych, rozdziałów podręczników medycznych oraz wystąpień konferencyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień mHealht, eHealth, opieki paliatywnej i podstawowej opieki zdrowotnej. Autor dwóch blogów tematycznych dla pacjentów i ich rodzin (lekarzrodzinny.blog i mistrzpolikarp.pl). W okresie od 2012 roku doradza w licznych projektach informatycznych w medycynie, zwłaszcza na etapie seed i pre-seed, w tym finansowanych ze środków UE lub na etapie pozyskiwania funduszy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *